Sunday, November 11, 2018

Resepi Kek Oren Mudah Sangat

Assalamualaikum,

Untuk pertama kalinya aku nak kongsikan resepi kek oren yang menjadi kegemaran keluarga aku dari dulu-dulu lagi. Masa budak-budak dulu mak la yang selalu buatkan untuk kami adik-beradik tetapi dah besar panjang ni, turn aku pulak yang buatkan.

Ini adalah resepi yang selalu aku pakai. SENANG. RINGKAS. SEDAP.

Bahan-bahan:
250g   Butter  
180g   Gula
250g   Tepung Bluekey
4 biji   Telur
1 biji   Buah oren

Nota:
* Butter dan telur dibiarkan pada suhu bilik
* Kalau suka manis, gula jadikan 200g
* Parutkan kulit oren dan perah oren untuk dapatkan jus oren

Cara-cara:
1. Putar butter dan gula sehingga kembang. Biar putar lama-lama sampai putih gebu.
2. Masukkan telur satu persatu. Switch off mixer setiap kali sebelum masukkan telur.
      - tidak perlu mix lama-lama
3. Masukkan tepung diselang-seli dengan jus oren yang diperah tadi.
      - tidak perlu mix lama-lama
4. Masukkan parutan kulit limau.
5. Jika ada lemon, boleh perah air lemon sedikit untuk tingkatkan aroma.
6. Masukkan adunan ke dalam bekas. *bekas sebelum itu telah disapukan dengan butter supaya kek tidak melekat.
7. Setkan suhu oven kepada 190 Celsius, bakar selama 30-40 minit. 
* suhu oven dan masa berbeza mengikut jenis oven. Saya pakai oven lama brand butterfly.



Bahan-bahan

Nota: gambar kek tak sempat nak snap, Inshaallah aku share kemudian ok.

Selamat mencuba ;)

#iamarfahahmad

No comments:

Post a Comment